Erfarne serietegnere bruker ofte splittpenn eller pensel og flytende tusj når de rentegner, men mange bruker også helt vanlige tusjpenner. Det skal jeg også bruke til blyanttegningen min.
En velassortert bokhandel har mange typer tusjpenner å velge mellom. Du bør be om å få teste dem på papir før du velger hvilke du kjøper - og det lønner seg å kjøpe flere, så du kan variere litt. En tjukk sprittusj til å fylle inn store svarte flater til slutt er også greit å ha - og korrekturlakk.
Selv foretrekker jeg tusjpennene fra Staedtler, Uni Pin eller Pilot, som fås i tykkelsene 01, 02, 03, 05 og 08 (tykkelsen er angitt på korken). De tynneste blir litt for spinkle når man tegner i A3-format, men 05 og 08 funker fint.
Det greieste er å tusje rammene først. Du kan godt bruke en litt tykkere tusj til rammene enn resten, men for enkelhets skyld skal jeg bruke samme penn på alt.
Du skal bare tusje rammene rundt rutene, og la mellomrommene stå åpne. Hvis du ved et uhell tusjer mellomrommet også er det ingen krise. Det kan du fikse med korrekturlakk, men vent med det til slutt etter at du har gått over alt med viskelær. Det å bruke viskelær på korrekturlakk blir fryktelig grisete.
Når rammene er på plass lønner det seg å gjøre håndtekstingen.
Nå kan du rette opp alle små feil og ujevnheter du gjorde med blyanten. Ta deg god tid, for en pen og ryddig håndtekst hever inntrykket av serien din veldig, og gjør at den ser mer proff ut.
Så er det bare å tusje i vei:
Og så fjerner du blyantstrekene med viskelær:
Alle ujevnheter og småfeil fikser du med korrekturlakk. Hvis det er større ting du vil fikse på, som å tegne figurer på nytt eller lignende kan du tegne dem på et nytt ark, som du klipper til og limer oppå den gamle tegningen.
Ikke ta det ille opp hvis du ender opp med mye korrekturlakk, klipping og liming på originalene dine. Jeg har sett mange originaler fra proffe tegnere som ser ut omtrent som lappetepper. Grunnen til at de kalles originaler er at man skal lage kopier av dem. Det viktige er altså hvordan kopiene ser ut - ikke originalen.
Når du er ferdig med originalen anbefaler jeg at du tar en kopi av den, der du forminsker den fra A3 til A4. Hvis du ikke har gjort det før, er det en veldig spesiell opplevelse å se sine egne tegninger forminsket. Du får en veldig konkret opplevelse av hvordan hele prosessen med å lage tegneserier henger sammen når du legger manuset, originalen og kopien etter hverandre:
Hvis du synes siden din ser litt blek ut bør du få med litt mer svart. F.eks. ved å gjøre rammene tykkere:
Du kan også tegne de ytre strekene på figurene (silhuettstrekene) litt tykkere:
Det er lurt å legge inn litt svart i selve figurene. Da kommer de tydeligere fram, og får også litt mer personlighet og tyngde:
En annen mulighet er å gjøre hele figuren svart, så den blir en silhuett:
Eller du kan gjøre hele bakgrunnen svart.
Hvis du ikke tusjer helt inntil figuren, får du en hvit kant som ser litt stilig ut:
Og du kan variere fra rute til rute:
Hvis du tar flere kopier av originalen din, kan du eksperimentere og prøve ulike løsninger til du finner ut hvordan du vil ha det.
Neste gang: Mitt første råd
UniPin er også min favoritt, innenfor 0,3 - 0,8-tykkelsen. Bruker gjerne Pilot og. De andre du nevner har jeg ikke prøvd (hvis ikke hukommelsen spiller meg et puss), men skal prøve å teste dem også. Alltid åpen for nytt verktøy. :-)
SvarSlett