Inspirasjon er noe som kommer og går, og idéer kan dukke opp på de underligste tidspunkter og steder. Men vi som jobber profesjonelt med tegneserier kan ikke sitte med hendene i fanget og vente på at inspirasjonen skal ramle ned i hodet på oss. Vi er nødt til å finne teknikker og metoder for å hjelpe den på vei. I dette kapittelet vil jeg presentere metoden jeg selv bruker for å finne på grunnidéer.
Jeg liker å kalle den idémyldring, og prinsippene er de samme som for brainstorming. Men siden de fleste serieskapere jobber mest alene må vi brainstorme uten hjelp fra andre. Jeg har brukt metoden mest for å finne på gags til korte humorserier, men den fungerer for alle typer grunnidéer. Så hvis du finner fram to ark og skrivesaker nå kan du prøve metoden selv trinn for trinn.
Det første du trenger er et tema å jobbe utfra, så nå kan du finne fram listen med temaer du noterte til første kapittel. Hvis du vil bruke et seriekonsept du allerede jobber med bør du velge ut ett tema, det viktigste, fra denne serien og la resten av konseptet ligge inntil videre. Temaet bør altså være enkelt, kanskje så enkelt som kun ett ord. Skriv temaet ditt som tittel på det ene arket. Nå er du klar for oppgaven:
Trinn 1: Fokus på kvantitet.
Nå skal du jobbe med assosiasjoner utfra temaet ditt, det vil si ord og tanker du forbinder med ordet du har som tittel. (Hvis du f.eks. har Snømann som tittel, skriver du stikkord som snø, hatt, pipe, vinter og alt det som faller deg inn når du tenker på ordet snømann.) Skriv så mange ord du kan.
Trinn 2: Ingen kritikk.
Når du har skrevet ned noen av de første assosiasjonene som falt deg inn, begynner du å tenke mer kreativt og ser for deg underlige bilder og situasjoner inspirert av tittelordet ditt. (Utfra Snømann går det f.eks. an å tenke seg snøballkrig, overlever sommeren, kanin opp av hatten, som en statue på torget, osv...) Det viktigste nå er å skrive ned alt som faller deg inn etterhvert som det dukker opp, og at du ikke lar være å skrive det fordi du synes det er teit. Du sitter jo helt alene og skriver, og ingen trenger å lese det du skriver. Våg å være teit - selvsensur er for pyser!
Trinn 3: Uvanlige idéer er velkomne.
Det kan hende du kommer på idéer, bilder og situasjoner som ikke nødvendigvis har noe med temaet ditt å gjøre. Dem skal du selvsagt også notere, for nå skal du grave fram alle de underlige assosiasjonene du har liggende langt inni bakhodet. Hvis du klarer å overraske deg selv med hva som dukker opp er det bare bra. (På Snømann assosierer jeg f.eks. treg om morran, orkesterdirigent, nellikspiker, kannibaler og volvo... Spør meg ikke hvorfor jeg kom på dette - det bare dukket opp!) Du må altså notere ned alt det idiotiske du måtte finne på, selv om det kanskje ikke er direkte knyttet til tema.
Trinn 4: Kombinering og forbedring av idéer.
Nå som du sitter og noterer alle de underlige tankene og idéene i hodet ditt, dukker det kanskje opp noen idéer du synes er skikkelig gode. Hvis ikke kan du hjelpe dem på vei. Ta en kikk på stikkordene du har skrevet og prøv å kombinere to tanker eller idéer som ikke egentlig har noe med hverandre å gjøre. Så prøver du å se for deg situasjoner der disse elementene møtes. Hvis det ikke dukker opp noen gode bilder utfra akkurat denne kombinasjonen dropper du den og prøver igjen med to andre stikkord. Holder du på lenge nok på denne måten så dukker det etterhvert opp idéer som er så morsomme eller interessante at de kan jobbes videre med og bli til gode tegneserier. Disse grunnidéene noterer du på det andre arket du har liggende. Du kan selvsagt også notere grunnidéene i en notatblokk eller lignende, i stedet for et ark, sånn at du har alle idéene dine på en plass.
Jobb intenst og konsentrert i en bestemt tidsperiode, f.eks. en time eller en halvtime - eller sett deg et mål om antall grunnidéer du skal ha notert, f.eks. ti stykker. Sørg for at du ikke blir forstyrret, og hygg deg gjerne med kaffe, sjokolade eller annet snacks mens du holder på. Trinn 4 er selvsagt den vanskeligste delen av denne metoden. Hvis du opplever at det stopper helt opp der, går du tilbake til et tidligere trinn og skriver mer. Stikkordene dine på trinn 1 er hjelpemidler for deg til å finne på flere stikkord på trinn 2 og 3, og alle stikkordene er hjelpemidler for trinn 4. Det viktigste er at du ikke stopper å skrive!
Hver eneste gang jeg jobber på denne måten, kommer jeg til et punkt der jeg møter veggen: De gode idéene vil bare ikke komme! Da blir jeg gjerne fortvilet og tenker at jeg aldri kommer til å finne på noe morsomt igjen, at jeg har mistet evnen, at jeg aldri egentlig hadde den i utgangspunktet, osv... Nettopp da er det viktig å ikke gi seg, for hvis jeg kommer over den kneika så dukker det plutselig opp en idé allikevel, nesten på magisk vis. Man må som regel helt ned på bunnen for å finne de beste idéene. Så husk: Hvis du ikke synes denne oppgaven er ubehagelig har du antagelig ikke drevet deg selv hardt nok.
Målet med idémyldring er kun å finne på grunnidéer, og så mange som mulig. Derfor er det viktig at du ikke tenker for lenge på hver enkelt idé, uansett hvor gode de er. Bare noter dem så du husker dem og fortsett med å finne på flere.
Sett i gang og skriv!
Når du har skrevet så lenge som du satte deg som mål eller har det antallet grunnidéer du var ute etter, legger du fra deg skrivesakene og tar deg en velfortjent pause.
Tema neste gang: Sortering.
Akkurat nå har jeg tenkt en del på en ide jeg fikk etter utfordringen, og har nesten altfor mange ideer til sprø(men sanne...omtrent) situasjoner.
SvarSlettKurset her fokuserer veldig på idetørke, som absolutt er bra, men iblant har jeg stikk motsatt problem: jeg må velge og drepe babyene mine som det så pent heter.
Noen tips der?(ikke ta det nå, jeg går jo tross alt på Spark, så jeg kommer til å ta med en drøss ideer neste gang)
Men hadde vært kjekt med litt generell lære om etnisk rensing av dårlige ideer(som jeg ofte blir blind for)
Godt å høre du har et overskudd av idéer, Dadaph. Vi tar og kikker på dem sammen på kurset, og så velger vi ut de beste sammen.
SvarSlettOg "etnisk rensing" av idéer er noe jeg har tenkt å ta tak i etterhvert her i manuskurset også.
Neste kapittel kan forresten bli litt forsinka. Jeg underviser på Granum kunstskole hele denne uka, så jeg får litt lite tid til å skrive.
Har lest gjennom en drl av innleggene, her og du har abolutt noen gode tips med hensyn til idetørke, som vi alle opplever en eller annen gang.
SvarSlettSelv ser jeg flere likheter på arbeidsmåten her, som den jeg gjør selv. Bare at jeg er litt "kortere" med notatene.